• Menu

Hoe vond ik het om te eilandhoppen in Kroatië?!

Halverwege juli was het tijd voor mijn tweede keer op vakantie sinds de pandemie begon. Ik had er namelijk voor gekozen om mee te gaan eilandhoppen in Kroatië. Leuke bijkomstigheid was dat dit de allereerste keer was dat Simi-reizen deze reis organiseerde. Hieronder zal ik jullie meer vertellen over hoe het is om te eilandhoppen in Kroatië met Simi-reizen.

Travel a Way of Life naar Kroatie met Melvin

Bekijk hier het filmpje van mijn ervaring of lees hieronder verder:

Eilandhoppen in Kroatië: mijn ervaring

Maandag: dag 1 – tijd voor vakantie!

Op maandag was het eindelijk zo ver. Rond 10 uur zouden we vertrekken richting Split, met een tussenstop via Wenen. Aangezien we met een grote groep waren besloten we om rond 7 uur te verzamelen op Schiphol. Helaas liep de ochtend anders dan verwacht.

Om een paar minuten voor 10 was het ons nog steeds niet gelukt om de bagage in te checken, waarna we te horen kregen dat het vliegtuig ging vertrekken zonder ons.. De Lufthansa incheckbalie was zwaar onder bezet door personeelsproblemen door de pandemie. Hier zijn wij dus behoorlijk de dupe van geworden.

Vliegtuig Kroatië

Simi-reizen kon hier dus helaas niet zoveel aan doen. Wel hebben ze ons gelukkig geholpen met alternatieven, waardoor na een paar uur de hele groep was omgeboekt. Ik zat bij de minst gunstigste groep die pas om 20.45 zou vertrekken naar Zagreb voor een overnachting, zodat we de volgende dag richting Split zouden vertrekken.

Dat betekende een hele middag bivakkeren op Schiphol voordat we opnieuw konden gaan proberen om in te checken. Wat doe je dan om de tijd te doden? Juist ja, op een terrasje zitten met bier en de reisgenoten beter leren kennen.

Uiteindelijk kwamen wij maandagavond rond 23.30 aan bij ons hotel naast het vliegveld in Zagreb. Nog even en de vakantie kon echt gaan beginnen!

Dinsdag: dag 2 – Split

Op dag 2 begon de dag met een rustig ontbijtje bij het hotel. Daarna was het vrij snel tijd om uit te checken en richting het vliegveld te gaan. Vluchttijd van Zagreb naar Split was nog zo’n 45 minuten, dus we kwamen aan het begin van de middag aan.

Uitzicht Split

In Split aangekomen was het eigenlijk vrij snel de spullen droppen in het appartement en op ontdekkingstocht in de stad. Zo is het overdag in Split eigenlijk het leukste om gewoon een beetje rond te lopen door de straatjes van het oude stadscentrum en daarna lekker ergens neer te ploffen voor een verfrissend drankje of een maaltijd.

Aan het eind van de middag nam ik deel aan een stadstoer door het oude centrum van Split. Leuk om wat meer te leren over de geschiedenis van de stad, dat vooral is gericht op de bouwwerken van de Romeinse tijd.

Oude Centrum Split

’s Avonds hebben we de dag afgesloten met een gezellig diner met de groep. Daarna zijn we eigenlijk per ongeluk bij een soort minifestivalletje in de stad terecht gekomen. Met een Kroatische zanger waar je niks van verstond, maar wat was het gezellig na zo’n pandemie jaar.

Woensdag: dag 3 – Hvar

Vandaag was het dan eindelijk echt tijd om te gaan beginnen met het eilandhoppen in Kroatië. Na het uitchecken vertrokken we richting de boot, die na een basisuitleg en kamerverdeling begon met varen. Onderweg bij de haven werden natuurlijk nog wat ligbedjes ingeslagen.

De eerste stop die gepland stond was: Hvar. Onderweg werd 1-2 keer per dag gestopt voor een zwemstop. Deze was meer dan welkom, aangezien het behoorlijk warm kon worden op het bovendek. Vergeet dus niet om je goed in te smeren. Tijdens het varen kon je verder gewoon lekker relaxen op het bovendek met een muziekje op.

Hvar Fort uitzicht

Aan het eind van de middag kwamen we aan in Hvar. De leukste activiteit om hier te doen is om het Fort te beklimmen. Ongeveer een kwartiertje naar boven lopen en dan geniet je van een prachtig uitzicht. Daarna is er genoeg keuze voor een restaurantje.

’s Nachts is het hier zeker een belevenis om een bezoek te brengen aan Carpe Diem Beach. Entree is ongeveer 20 euro en daarmee word je met een bootje naar een eiland gebracht, wat net een openluchtfestival is. Alleen al de experience is zeker de moeite waard. De eerste watertaxi’s vertrekken vanaf 00.15 naar het eiland.

Club Carpe Diem Beach, Hvar

Donderdag: dag 4 – Korcula

Na een lange nacht in Hvar vertrekt de boot richting Korcula. Dit eiland wordt gezien als de geboortestad van Marco Polo en staat daar dus ook helemaal van in het teken. Het eilandje is niet zo heel groot, waardoor je hier wel makkelijk een rondje kan lopen. Het is in ieder geval een aanrader om hier een cocktail te drinken op de Massimo bar. Dit is een klein fort met een fantastisch uitzicht over het eiland.

Groepssamenstelling

Inmiddels beginnen wij de boot ook steeds beter te leren kennen. Zo deel je een kamer met z’n tweeën. De kamer bestaat uit een stapelbed en een kast. Wel fijn is dat je over een eigen toilet beschikt met een douche. Toegegeven is de douche meer afspoelen.

Op de boot zelf zal je voornamelijk te vinden zijn op het zonnedek of in de binnenruimte. In de binnenruimte vind je namelijk de bar en dit is de zitplek voor het ontbijt en lunch. Met uitgebreide gerechten was het eten eigenlijk luxer dan wat ik van tevoren had verwacht.

’s Avonds zijn er genoeg prima restaurantjes te vinden op Korcula. Wat betreft het nachtleven is hier niet veel te beleven, waardoor wij de nacht gezellig met de groep hebben afgesloten op de boot.

Vrijdag: dag 5 – Dubrovnik

Het hoogtepunt om te bezoeken tijdens het eilandhoppen in Kroatië is zonder twijfel de stad Dubrovnik. Niet voor niks staat Dubrovnik bekend als een van de mooiste steden van Europa. Bijzonder om te zien is dat in Dubrovnik de oude stad bijna volledig intact is gebleven en bovendien is de stad nog omringd door een stadsmuur. Verder is deze stad natuurlijk erg bekend geworden door Game of Thrones.

Eilandhoppen Kroatië

Het is zeker een aanrader om een ticket te kopen en een rondje te lopen over de stadsmuur. Het is ongeveer een uurtje lopen over de stadsmuur, afhankelijk van hoeveel fotopauzes je neemt en je zal continu weer verbluft worden door een fantastisch uitzicht over de stad.

’s Avonds is het leuk om een gezellig restaurantje uit te kiezen in de stad. Het is opvallend dat er in de stad ontzettend veel opties zijn om Mexicaans te eten. Zeker een aanrader voor de afwisseling.

In de nacht is het een aanrader om een goed feestje te vieren in Dubrovnik. Zo zijn wij in de bekende Club Revelin geweest, dat is gebouwd in een van de kastelen in de stad. Zeker een aanrader en leuke ervaring. Het was weer een lange nacht!

Zaterdag: dag 6 – Mljet National Park

Na de lange dag in Dubrovnik is het tijd om de volgende dag iets rustiger aan te doen in het Mljet National Park. Het meest bijzondere aan dit eilandje is dat je hier een groot meer vindt, met in het midden van dit meer nog een eiland. Een eiland op een eiland!

Het nationaal park is verder niet heel spectaculair, maar het is wel leuk om hier een rondje te gaan fietsen even te gaan kanoën of gewoon een rondje te lopen. Na een week met veel feestjes, is een beetje bewegen een welkome afwisseling.

Het eiland zelf vond ik verder niet zo heel spectaculair. De avond sloten wij gezellig af met een gezamenlijk diner op de boot en een avondje karaoke.

Zondag: dag 7 – Makarska

Makarska was eigenlijk onverwachts een van de leukste plekken om te zien tijdens het eilandhoppen in Kroatië. De bergen waren hier nog net wat spectaculairder en hoger dan op de andere plekken die we tot nu toe hadden bezocht. Wel viel het op dat het hier nog erg rustig was door de pandemie.

Eilandhoppen Kroatië

Een absolute aanrader is om een taxi te huren en op avontuur te gaan richting de Skywalk. Deze glazenbrug is 25 meter lang en te vinden op een hoogte van meer dan 1200 meter. Vanaf de brug heb je echt een fantastisch uitzicht over het eiland en de zee. Zoals je op de foto’s kan zien is dit echt een aanrader!Eilandhoppen Kroatië

’s Avonds hebben wij een bezoekje gebracht aan de Deep Club. Het bijzondere aan deze club is, is dat deze gebouwd is in een grot! Dat maakt het uitgaan tijdens het eilandhoppen in Kroatië toch wel weer heel bijzonder.

Maandag: dag 8 – Omis

Ineens lijkt de reis alweer bijna voorbij te zijn, aangezien Omis de laatste stop is, voordat we weer aankomen in Split. Omis is echt een typische Kroatische badplaats, waar je vooral de optie hebt om je reis met een aantal leuke sportieve activiteiten af te sluiten: raften, ziplinen en hiken naar een fort.

Er is een klein fort in de buurt van de haven, maar ik ging een poging doen om te klimmen naar het Starigrad Fortress: het hoogstgelegen fort. Door de combi van een groot slaapgebrek, warme temperaturen en per ongeluk de ‘moeilijke’ route te hebben gekozen, hebben we de top helaas niet bereikt, maar ook net onder de top was het uitzicht prachtig. Ik kom zeker nog een keer terug om de top te halen als de omstandigheden beter zijn. 🙂

Eilandhoppen Kroatië

De dag werd afgesloten met de Pirate Party op de boot. Helaas viel deze wat tegen, aangezien veel mensen al wat moe waren van de overige reisjes op de boot.

Dinsdag: dag 9 – terug naar Split

Op de een na laatste dag van het eilandhoppen in Kroatië kwamen we weer aan land op de plek waar het allemaal begon: Split! De dag stond echt in het teken om nog even lekker te relaxen met een extra zwemstop vlak voor de kust.

Daarna ben ik met een klein groepje naar het strandje van Bacvice gegaan om daar nog even te genieten van het weer. Onderweg werden ook nog wat souvenirtjes gehaald. Daarna sloten we de dag af met een uitgebreid diner.

’s Avonds heb je de mogelijkheid om een feestje te vieren in Bacvice, zo’n 10 minuutjes lopen vanaf de haven. Daarna is het leuk om nog even door te gaan naar het strand voor de ‘after party’.

Woensdag: dag 10 – Naar huis!

Op woensdag moesten we rond 9.30 uitchecken van de boot en rond 11 uur werden we opgehaald voor de transfer naar het vliegveld. De vlucht terug naar huis liep gelukkig wel helemaal soepel. Al met al heb ik genoten van een fantastische reis!

Al met al kijk ik terug op een fantastisch ervaring en kan ik iedereen het eilandhoppen in Kroatië zeker aanbevelen. Of je dit nu zelfstandig doet of meegaat met een reisorganisatie als Simi-reizen: het is zeker de moeite waard!