• Menu

Actieve zomer in de Franse Alpen: mijn ervaring in Les Trois Vallées en La Plagne

Afgelopen zomer ben ik een weekje in de Franse Alpen geweest voor een vakantie in de bergen. Voor een bergvakantie denk je normaal gesproken al snel aan Oostenrijk of Zwitserland, maar mijn ervaring is dat een vakantie in de Franse Alpen ook erg leuk is in de zomer. Ik heb de plaatsen Les Trois Vallées en La Plagne bezocht. Hieronder vertel ik je meer over mijn ervaring!

Melvin naar de Franse Alpen

De treinreis

De reis begon op dinsdagochtend met een treinreis naar de Franse Alpen vanaf Amsterdam. Meteen een mooie ervaring om te zien hoe dit bevalt. We vertrokken allereerst met de Thalys van Amsterdam naar Parijs, wat ongeveer 3,5 uur duurde.

Daarna moesten we in Parijs overstappen naar station Gare du Lyon, wat twee haltes verder was. Even zoeken waar we het metrokaartje konden kopen, maar dat ging verder ook erg makkelijk.

Trein naar Zuid-Frankrijk

Daarna was het even wachten op Gare du Lyon om uiteindelijk met de hogesnelheidstrein TGV in 3 uur tijd richting de Franse Alpen te vertrekken, Uiteindelijk kwamen we hier begin van de avond aan.

Met een effectieve reistijd van slechts 6,5 uur is een treinreis naar zuid-Frankrijk. Zeker de moeite waard!

Hier ontdek je meer over hoe het overstappen op Parijs werkt

En hier ontdek je meer informatie over de trein naar Zuid-Frankrijk.

Les Trois Vallées ontdekken in de Franse Alpen

Les Trois Vallées bestaat eigenlijk uit drie verschillende gebieden, die samenwerken tijdens de zomer voor een leuke vakantie: Les Menuires, St-Martin-de-Belleville en Val Thorens. In dit winter zijn dit zelfstandige gebieden, maar in de zomer zijn deze gebieden leuk te combineren. Het is namelijk lekker rustig op de weg, dus je rijdt gemakkelijk van dorp naar dorp.

Leuke activiteiten om te doen tijdens de zomer  in de Franse Alpen bij Les Trois Vallées

1, Elektrisch Mountainbiken in Les Menuires

In Les Menuires is het leuk om elektrisch te gaan mountainbiken op de gloednieuw aangelegde weg. Als je erg ervaren bent, zou je voor een normale mountainbike kunnen gaan, maar dit is echt behoorlijk pittig.

De route begon vanaf het dorpje Les Menuires, dat gelegen is op zo’n 1850 meter hoogte. Vanaf daar zijn we met de fiets gestegen naar een hoogte van zo’n 2400 meter. Onderweg hadden we een prachtig uitzicht en het weer was heerlijk. Hou er wel rekening mee dat hoe hoger je komt, hoe frisser het wordt.

Het duurde eventjes voordat ik de mountainbike helemaal onder controle had, maar daarna verliep de rit eenvoudig. Het laatste stukje richting de top was wel echt behoorlijk stijl en pittig, maar uiteindelijk is het iedereen gelukt!

Mountainbiken Frankrijk

Terug naar beneden moesten alle remmen vol worden ingedrukt, want dat ging behoorlijk hard. Maar ook dat was uiteindelijk heel gaaf om te doen. In combinatie met het fantastische uitzicht, heb ik echt genoten van deze activiteit!

2, Hiken in St-Martin-de-Belleville

Op de tweede dag hebben we een mooie hike gemaakt vanaf het Föret Communale bij St-Martin-de-Belleville. Vanaf dit punt heb je de mogelijkheid om allerlei verschillende routes te volgen die de gehele route heel duidelijk worden aangegeven met bordjes.

Hiken Frankrijk

Wij namen een stijl zijweggetje richting de top van de berg Lachet. De top van deze berg lag op 2100 meter met een behoorlijke stijle klim, die naarmate we verder liepen steeds een beetje milder werd.

Hiken in Les Menuieres

Uiteindelijk was het een aantal uren lopen richting de top en toen konden we genieten van een fantastisch uitzicht!

Vanaf de top liepen we door naar het restaurantje Refuge de Gitamelon, wat ook duidelijk werd aangegeven met bordjes. Het stukje tussen de top en het restaurant vond ik het mooiste gedeelte van de route!

Na lekker gegeten te hebben bij het restaurant konden we uiteindelijk via een zijweggetje langs de hoofdweg weer terug lopen richting de parking. Het was een pittige hike, maar zeker de moeite waard!

3, Het hoogste punt van Les Trois Vallées ontdekken

Recent is de gloednieuwe lift Reberty geopend en daarmee heb je de mogelijkheid om naar het hoogste toegankelijke punt van Les Trois Vallées te stijgen op maar liefst 2800 meter hoogte. Vanaf hier geniet je van een fantastisch uitzicht over de Mont Blanc en talloze andere bergen. Neem wel een jasje mee, want het kan boven behoorlijk afkoelen.

Val Thorens

Boven op de berg heb je de mogelijkheid om een hapje te eten bij het restaurant of je kan een wandeling maken richting een van de meertjes. Gewoon even genieten van het uitzicht en daarna weer terug naar beneden is natuurlijk ook een optie!

Alleen al de ervaring om eens op 2800 meter te zijn vond ik al erg bijzonder en zeker de moeite waard!

Overnachten in Les Trois Vallées

Hotel Lodji

Tijdens mij verblijf in St-Martin-de-Belleville verblijven we bij Hotel Lodji en dit hotel vond ik zo fantastisch dat ik het hieronder kort voor je zal uitlichten om je ervaring tijdens de vakantie in de Franse Alpen compleet te maken!

Lodji is een viersterrenhotel en compleet in houtstijl gemaakt. Een aantal jaar geleden is het hotel overgenomen door een Belgisch koppel en dat zie je terug in een aantal details van het hotel.

Bubbelbad Lodji

De hotelkamers was erg netjes. Het bed sliep heerlijk en er was een bad om lekker in te douchen. Het hoogtepunt was het fantastisch uitzicht vanaf je balkon op de bergen. Als je zin hebt om next level te gaan, dan zou je een kamer kunnen boeken met privé hottub.

Hier ontdek je alle overnachtingsmogelijkheden!

Uitzicht Lodji

Faciliteiten van Hotel Lodji

Aan mogelijkheden en goede faciliteiten geen gebrek bij hotel Lodji. Vanaf de veranda kon je lekker ontspannen in een van de twee bubbelbaden. Mocht het wat frisser zijn, dan is het ook mogelijk om een duik te nemen in het binnenzwembad. Verder had je de optie om de conditie bij te houden in de fitnessruimte of om een wellnessbehandeling te boeken.

Het restaurant van Lodji is bovendien ook van goede kwaliteit. ’s Ochtends heb je een ruime keuze bij het verse ontbijtbuffet en ’s avonds kan je uitgebreid á la carte tafelen. Zeker de moeite waard! Er komen namelijk ook genoeg mensen eten die niet een overnachting hebben geboekt bij het hotel, wat wel wat aangeeft over de kwaliteit.

Bekijk hier meer informatie over dit hotel of maak direct je reservering!

Lodji slaapkamer

Na een aantal fantastische dagen in Les Trois Vallées was het voor mij tijd om door te reizen richting La Plagne!

Zomer in de Franse Alpen: La Plagne ontdekken

Het skigebied La Plagne-Paradiski zullen de meeste mensen ook kennen voor een onvergetelijke wintersportvakantie in Frankrijk, maar ook in La Plagne is mijn ervaring dat je een leuke vakantie in de zomer kan beleven!

Zelf ben ik gaan gravelbiken en hiken in La Plagne. Hieronder vertel ik je meer over mijn ervaring.

Leuke activiteiten om te doen tijdens de zomer in de Franse Alpen bij La Plagne

1, Gravelbiken in La Plagne

Gravelbiken in La Plagne

Het was een heerlijke ervaring om lekker te gaan fietsen door de bergen van La Plagne. Mountainbiken zullen de meeste van ons wel kennen, maar heb je wel eens gehoord van gravelbiken?

Een (elektrische)gravelbike is in Nederland namelijk nog best wel onbekend. De fiets zit nog wat lager dan de mountainbike, maar het grootste verschil is dat de fiets heel licht is. De fiets zit daardoor een beetje tussen een mountainbike en een normale fiets in.

Het grootste verschil tijdens het fietsen merk je bij de remmen. Deze zitten namelijk verticaal in plaats van horizontaal. Verder is het zadel makkelijk te bedienen, net als de versnellingen, maar dat krijg je ongetwijfeld nog wel te horen van de verhuurder.

Het grote voordeel van het lichte gewicht is dat je de fiets eenvoudig kan meenemen in een skilift, zodat je wat hoger in de bergen kan beginnen.

De omgeving tijdens het fietsen was fantastisch! We werden namelijk omgeven door naaldbomen en de bergen. De paden waren goed toegankelijk, maar je kon het natuurlijk zo spannend maken als dat je zelf zou willen.

Het was in het begin echt wel even wennen om te gravelbiken, maar daarna werd het steeds leuker!

2, Hiken in La Plagne

Melvin Hiken in La Plagne

Zonder twijfel was mijn hoogtepunt in de Franse Alpen om te hiken. In La Plagne. In het natuurgebied La Côte d’Aime Vallée du Foran begon onze fantastische hike!

Vanaf hier heb je namelijk de mogelijkheid om je eigen hike compleet samen te stellen. Zo kan je een middag gaan wandelen, een wandeling maken met overnachting of zelfs voor meerdere dagen gaan overnachten. Voor je overnachting kan je een tentje meenemen of overnachten in een van de Refuge berghutten.

Helaas ben ik zelf nog niet een super ervaren hiker, dus wij werden op sleeptouw geholpen door een gids van GB-Montagne. De gids hielp ons met de voorbereidingen op de reis, zoals welke spullen je moet meenemen, het uitstippelen van de route en het eten. Daardoor is deze hike ook goed toegankelijk mocht je hier nog wat minder ervaring mee hebben.

De gids is dus zeker geen must, maar wel prettig als je minder ervaring hebt met hiken.

De hike

Onze hike begon vanaf de parkeerplaats naar een kronkelweggetje richting het hoogste punt: Pointe la Portette, op maar liefst 2600 meter hoogte. Wij hadden namelijk het plan om te gaan slapen bij het Lac de La Portette. Dit bleek uiteindelijk een prachtig meertje te zijn met uitzicht over de bergen.

Hiken naar het Lac de La Portette

De hike naar boven was behoorlijk pittig en steil voor een lange tijd, maar uiteindelijk hebben we het gehaald! Met onderweg genoeg stops om wat te drinken en lekker te genieten van het uitzicht. Want dat was continu fantastisch!

Eenmaal aangekomen bij het meertje konden we lekker relaxen en de liefhebbers konden een duik nemen in het koude meer. Richting de avond was het tijd om de tentjes op te zetten en lekker wat te eten, met behulp van het mini gastoestelletje.

Toen het eenmaal donker werd begon het echt goed af te koelen in de bergen tot 6 graden en dat betekent dat wij lekker op tijd de tent in doken om te gaan slapen.

Zondag waren we alweer vroeg wakker om te genieten van de zonsopkomst. Nog even wat eten en daarna was het alweer tijd om de tent op te ruimen en door te lopen. Dit laatste stukje lopen bleek uiteindelijk nog een behoorlijk eindje te zijn.

Uitzicht zonsopkomst in La Plagne

Terug liepen we namelijk via Cal de la Charboniere, naar het Balme Refuge Communal (eventuele overnachtingsplaats). Hier konden we nog even uitrusten na het enorme stijle stuk naar beneden. De afdaling was echt pittig, maar gelukkig wisten we dat het vanaf nu makkelijker zou gaan worden.

Na de pauze moesten we nog een behoorlijk stuk lopen, maar dat bleek gelukkig een stuk toegankelijk en minder stijl te zijn.

Hiken in La Plagne

Met behoorlijk wat bergkilometer in de bergen kijk ik terug op een intense maar fantastische hike in de Franse Alpen bij La Plagne tijdens de zomer. Ik heb echt genoten, dus ik zou jullie deze hike ook zeker willen aanraden!

Al met al heb ik een heerlijke zomer beleefd in de Franse Alpen. Ben je op zoek naar meer inspiratie, dan ontdek je hieronder mijn uitgebreide verslagen in Frankrijk: