• Menu

Hiken in Sapa: zeker doen!

Er wordt steeds vaker gezegd dat Sapa te toeristisch wordt en dat je het wellicht beter kan overslaan. Daar ben ik het zeker niet mee eens. De stad Sapa is inderdaad behoorlijk toeristisch, maar als je direct een tour boekt richting de bergdorpjes, zal je daar helemaal niks van merken.

Hou er wel goed rekening mee wat voor soort tour je boekt. Doordat ik koos voor een trekking verdween je echt even van alles en iedereen, maar mocht je wellicht kiezen voor een tour op de scooter, zal je dat gevoel misschien minder ervaren, al denk ik dat dat wel mee zal vallen. Je kan van te voren je tour of bus naar Sapa hier boeken of bij een lokaal reisbureautje. Hieronder vertel ik jullie meer over mijn reiservaring in Sapa:

Kleine kinderen in Vietnam

Om 21.00 uur was het dan eindelijk zo ver. Toevallig samen met mijn 2 Canadezen kamergenoten werd ik opgehaald bij het hostel. Vanaf daar was het een aantal minuten lopen naar de bus. We reden met de Fansipan Express: een prima sleeperbus die dagelijks tussen Hanoi en Sapa rijdt. Ik ben 1.90 cm en kon zelfs volledig liggen.

(lees hieronder verder)

Booking.com

Rond 22.00 uur vertrok de bus naar Sapa, waar we rond 04.00 zouden aankomen, maar er was dan nog de mogelijkheid om tot 6.00 uur te blijven liggen. Uiteindelijk is het me gelukt om zo’n 4 uur te slapen..

Rond 6.15 werd iedereen ‘gewekt’ en was het tijd om de bus te verlaten. Ik bleek tot 7.00 uur te moeten wachten bij de bushalte, voordat ik werd opgehaald door de gids. Vervolgens had ik nog ongeveer een uur de tijd om te ontbijten, op te frissen en voor te bereiden. Daarna begon de trekking dan eindelijk!

Reiservaring hiken in Vietnam

De eerste trekking stond gepland naar Hau Tau Village en was maar liefst 15 km lang. Het eerste stuk was meteen superzwaar. Stijl door bergen en modder moesten we naar boven klimmen. Alleen al in de eerste 2 uur was iedereen gemiddeld 5x gevallen en was de modder overal.. De tocht was dus echt een stuk zwaarder dan waar iedereen van te voren rekening mee had gehouden, maar ondanks dat is de ervaring onvergetelijk!

Reiservaring Sapa

Had gevoel toen we eindelijk de top van de berg hadden bereikt aan het begin van de middag was geweldig! Het was zo bizar dat je in een minuut tijd zon kon hebben, mist en een beetje regen.

De top behaald!

Na wat foto momentjes was het tijd om door te lopen naar het restaurant. Het grote bord met rijst en kip kwam als geroepen! Dit was ook direct onze eerste kennismaking met een klein bergdorpje.

Na de lunch was het weer tijd om verder te lopen. Doordat iedereen al behoorlijk moe was, liepen we nu voornamelijk via normale wegen. Na anderhalf uur, kregen we toch nog de optie om te kiezen voor een moeilijke of makkelijke route. Het grootste gedeelte koos voor makkelijk en deze tocht zou nog 20 minuten duren. Uiteindelijk duurde deze hele steile tocht nog zo’n 2 uur.. Dus dat viel mentaal wel even zwaar bij de meesten, maar gelukkig kregen we daar nog een paar mooie uitzichten voor terug. 😉

Bergdorpjes tijdens de hike

Uiteindelijk kwamen we aan bij de homestay van ‘mama Chau’. Tijd voor opfrissen en om de groep nog wat beter te leren kennen. Zo was het ontzettend leuk dat de groep zo divers was. Spanje, Duitsland, Frankrijk, Israël, Tsjechië, Ierland, wat het erg leuke maakte. Na een goed diner en wat biertjes met ‘happy water’ was het tijd om lekker te gaan slapen.

De volgende ochtend werden we wakker ‘with a view’. De lucht was nog wat meer helder dan de dag daarvoor, waardoor we genoten van een nog mooier uitzicht. Na het ontbijt met veel pannenkoeken en fruit, was het tijd om te beginnen met onze tweede hike.

De prachtige uitzichten in Sapa

De tweede hike stond gepland, via Su Pan Village, naar Ta Van Village en bleek achteraf zelfs nog heviger te zijn dan een dag eerder. Zo begon de tocht met een wandeling over de rijstvelden. Prachtige uitzichten, maar je moest je evenwicht niet verliezen, want dan zou je in het water belanden. Daarna volgde een zeer zware klim naar een waterval over een stuk gebied waar eigenlijk niet meer gelopen mocht worden. Het was dus niet voor niks zo dat we bijna 1 op 1 gidsen mee hadden om ons te begeleiden. Echt een ultieme uitdaging, maar het is uiteindelijk gelukt!

Reiservaring Sapa

Vervolgens zijn we aan het eind van de ochtend doorgelopen naar een bamboo forest, waarvoor we allerlei rotsen moesten trotseren. Behoorlijk gesloopt eindigde we uiteindelijk weer bij de lunch. Uiteraard was dit weer rijst met een toevoeging naar keuze.

Na de lunch moesten we nog een hele steile weg bewandelen om uiteindelijk weer bij de transfer uit te komen. Ook deze dag weer bijna 10 km gelopen! Ondanks dat het echt ontzettend zwaar is en ik er een goede blaar op m’n hiel aan heb overgehouden, was de tocht zeker de moeite waard.

De groep van de hike

Uiteindelijk was de transfer net op tijd terug voor de bus naar Hanoi. Doordat dit slechts 2 minuten was, had ik helaas niet meer de mogelijkheid om mij op te frissen en kleding te vervangen. Met grote ogen werd ik aangestaard door mijn vieze kleding en bijna geweigerd door de bus, maarja deze ultieme reiservaring in Sapa pakt niemand mij meer af!

Uiteindelijk bracht de Fansipan Express ons weer naar Hanoi waar wij rond 21.30 aankwamen. Snel terug naar het verblijf om op te frissen! Deze avond had ik een hotel geboekt met een hele goede douche en ontbijt. Het Dahlia Hotel is zeker een aanrader om even rustig bij te komen na een trekking als dit of van je jetlag.

Het Dahlia hotel Hanoi

Inmiddels is het een dag later en heb ik mijn ‘rust en werkdagje’ in Hanoi. Morgen staat er een 3-daagse trip gepland naar Ha Long Bay: ik ben benieuwd!

Hopelijk heb jullie wat gehad aan mijn reiservaring in Sapa!

Op zoek naar nog meer inspiratie voor je reis naar Vietnam? Hier vind je mijn overige blogs met mijn reiservaring in Vietnam:

Booking.com

Mijn ervaring in Vietnam zie je hier: