• Menu

Halong Bay & Lan Ha Bay: overnachten op cruise en privé eiland

Hoe is een cruise door Ha Long BayNa een zeer welkome goede nachtrust na de vermoeiende dagen in Sapa, was het weer tijd om door te reizen. Dit keer naar Ha Long Bay! Deze keer had ik ervoor gekozen om in een privé kamer te verblijven bij Cocoon Inn, aangezien wat rust ook wel even lekker is en het bovendien wel handig is om de backpack te herorganiseren.

Normaal gesproken heb je de keuze om vanaf het eiland Cat Ba een tour te maken door Halong of Lan Ha Bay, maar door het virus is een groot deel van het eiland afgesloten, inclusief het nationale park. Daardoor werd voor mij de keuze makkelijker om direct een tour vanuit Hanoi te boeken. Dit kan je natuurlijk van tevoren doen, zoals hier of je regelt het ter plekke in je hotel of hostel. Hieronder vertel ik je over mijn reiservaring in Halong Bay!

(lees hieronder verder)

Booking.com

De volgende ochtend vertrok de bus naar Halong Bay. Ik heb gekozen voor de Oasis Bay Cruise, met 1 nacht op de boot en 1 nacht op een privé eiland. Rond half 9 werden we opgehaald bij het hostel, waarna de bus ons in iets minder dan 4 uur naar de kade van de opstapplaats bracht. Om bij het cruiseschip te komen werden we eerst met een kleinere boot opgehaald.

Het cruiseschip

Eenmaal op het schip aangekomen was dat al een hele ervaring op zich, aangezien ik nog niet eerder op een cruise ben geweest. Er waren in totaal 4 verdiepingen, waarvan 2 delen bestonden uit slaapvertrekken. Verder waren er 3 bubbelbaden aanwezig, waarvan 1 enorme hottub. Bij het restaurant was een party area aanwezig met dj-boot en discovloer. Dat belooft wat! Ook de slaapkamers zagen er prima uit, zoals je kan zien op de foto en beschikten bovendien over een balkonnetje.

Na de lunch stond de eerste activiteit op de planning: kajakken. Door de prachtige omgeving van Ha Long Bay was dat een geweldige ervaring. Overal waar je kijkt heb je een prachtig uitzicht en de echo is zo intens. We hebben bovendien geluk dat door het virus de Chinese boten tijdelijk zijn verboden, waardoor het een stuk rustiger is dan normaal. Ik zat samen met een Australische jongen in de kajak, maar hij had helaas nog minder kajak ervaring dan ik. Maar het was wel gezellig natuurlijk. 🙂

Reiservaring Ha Long Bay

In de namiddag heerlijk gerelaxt in de hottub en er was bovendien de mogelijkheid om van het schip te springen van 8 meter hoogte. Gaaf! En na de 12 meter van Thailand durfde ik dit wel aan.

Na het diner, wat overigens ook goed was en erg uitgebreid op het schip, was het tijd voor drinkspelletjes en een goed feestje. Uiteraard mocht beerpong niet ontbreken. Daarvoor deed de hele boot mee met ‘beeryoga’, wat neerkomt op in allerlei moeilijke yoga posities vervolgens een slokje van je bier te nemen. Dat was natuurlijk erg komisch, aangezien de meeste ook al een aardig slokje op hadden.

Party Boat

Op de boot waren veel Australiërs aanwezig, aangezien zij op dit moment zomervakantie hebben. Ook was er een grote groep ‘American college students’ aanwezig op het schip. Zij hebben daar de mogelijkheid om tijdens hun minor een cruise rondom de wereld te maken. Zo waren ze al in Hawaii en Japan geweest. Doordat China natuurlijk gecanceld werd, hadden ze de mogelijkheid om extra lang in Vietnam te verblijven. Tijdens hun cruise hebben ze dan de mogelijkheid om de landen te ontdekken en in de overige tijd volgen ze colleges. Vond dat erg interessant om over te horen. Hun laatste stop is Amsterdam, dus waarschijnlijk zal ik ze daar nog een keer meeten.

De volgende ochtend ging de wekker alweer vroeg. Om 9.00 moest namelijk ontbeten zijn en uitgecheckt uit de kamers. Daarna was het tijd om met een kleine boot te vertrekken naar een privé eiland: Freedom Island! Deze tocht duurde ongeveer anderhalf uur. Van de groep hielden we alleen 5 Australiërs en 2 Canadezen over, waardoor we met een klein groepje door gingen.

Het eiland was echt prachtig! Daarnaast is er de mogelijkheid om te kajakken, beachvolleyballen en poolen. Of om gewoon even lekker te relaxen op de hangmat. Het is wat jammer dat de groep wat kleiner is geworden, maar dat doet niet af aan hoe geweldig het eiland is. Even ultiem genieten dus. Het eiland is gelegen in het net wat onbekendere La Hong Bay, waardoor het er echt super rustig is. We hebben maar 1 andere boot voorbij zien komen.
Klein nadeeltje misschien is dat het rond de 20 graden is, waardoor het eigenlijk net even te koud is om de hele tijd in het water te liggen. Aan de andere kant betekent dat, dat het geen regenseizoen is en dat het dus lekker droog blijft.

Privé eiland Lan Ha Bay

In de avond kregen we een bbq diner geserveerd met allerlei lichtjes om ons heen voor het echte eilandgevoel. Daarna nog even genoten van de sfeer op het eiland, voordat het tijd was om lekker te slapen. Iedereen was nogal gesloopt van de dag daarvoor.

Dineren op een privé eiland

Bovendien moesten we de volgende ochtend alweer vroeg op om de spullen in te pakken en voor het ontbijt, want de kleine boot vertrok al om 8.00 uur naar de cruise. Heerlijk om nog even rond te varen in Lan Ha en Halong Bay: overal waar je kijkt heb je een prachtig uitzicht, waardoor het bijna normaal wordt na 3 dagen. Ik snap in ieder geval waarom Ha Long Bay bij de 7 nieuwe wereldwonderen hoort!

Uitzichten bij Lan Ha Bay

Op de boot kregen we een kookworkshop, waarbij we hebben geleerd om spring rolls te maken. Bij de lunch hadden we uiteraard de mogelijkheid om deze springrolls ook daadwerkelijk op te eten. Het zijn een soort van kleine loempia’s en lekker vullend.

Op de boot bleek wel dat we geluk hebben gehad met 60-70 mensen op de boot. De dag daarna waren er slechts 16 mensen, waardoor de boot grotendeels leeg was. Daar zal je dus een beetje geluk mee moeten hebben.

Op het cruise schip door Halong Bay

Aan het begin van de middag werden we weer met de kleine boot teruggebracht naar de kade, waar de bus ons weer terug gaat brengen naar Hanoi. Daar komen we aan het eind van de middag weer aan.

Reiservaring Ha Long Bay

Nu nog even wat foto’s uitzoeken, terwijl ik in de bus zit en dan is het tijd om lekker te gaan slapen. Het was een geweldige reiservaring in Halong Bay!

Op zoek naar nog meer inspiratie voor je reis naar Vietnam? Hier vind je mijn overige blogs met mijn reiservaring in Vietnam:

Booking.com

Mijn ervaring in Vietnam zie je hier: