• Menu

Ho Chi Minh City: het eindpunt van mijn Vietnam reis

Toen was het ineens alweer tijd voor mijn laatste bestemming: Ho Chi Minh City! Of zoals de locals de stad nog steeds bij voorkeur noemen: Saigon! In deze blog zal ik je meer vertellen over mijn reiservaring in Ho Chi Minh City.Saigon

Op zaterdagochtend was het zover. Mijn eerste binnenlandse vlucht stond gepland van Da Nang naar Saigon. Rond 9 uur werd ik opgehaald en ik zou rond 12 uur vliegen. Of nou ja, dat was de bedoeling, want de vlucht had een half uur vertraging. Deze teleurstelling werd echter weer gecompenseerd met het feit dat ik gratis extra beenruimte had gekregen. Ideaal, want daardoor had ik de mogelijkheid om lekker languit te liggen. Binnenlandse vluchten zijn makkelijk te boeken, met bijvoorbeeld Skyscanner. Zo had ik mijn vlucht een paar dagen voor vertrek voor €39 geboekt, inclusief ruimbagage.

Loop van de middag kwam ik aan in Saigon en wat direct opviel aan deze stad is dat het echt compleet anders is dan de andere steden in Vietnam. De stad is namelijk sky high en daarmee veel moderner en grootster dan de andere plekken die ik tot nu toe heb bezocht. Voor velen is dat ook een reden om niet te lang in Saigon te verblijven.

Ik verbleef mijn laatste drie nachten wederom in het Vietnam Backpacker Hostel. Wellicht iets te veel een party hostel voor mij, maar de faciliteiten (zoals de privé kamers) waren erg goed, waardoor ik daar wel vrede mee had.

Vietnam Backpacker Hostel

Zo was er een grote rooftop, waar je elke avond tussen 18-19 gratis sterke drank kreeg. Ook werden er veel thema avonden georganiseerd, zoals een pubquiz of karaoke avond en vanaf 23.30 had je de mogelijkheid om aan te sluiten bij de pubcrawl. Ik heb veel gezellige mensen leren kennen en dus zeker geen spijt van m’n keuze!

(lees hieronder verder)

Booking.com

Zondagochtend was het tijd om een beetje uit te slapen en in de middag sloot ik aan bij een tour naar de bekende Chi Chu tunnels. Doordat ik eerder al de Vinc Moc tunnels had bezocht, was ik erg benieuwd naar het verschil tussen de tunnels.

Saigon reiservaring

De Chi Chu tunnels waren zeker een stuk drukker dan de andere tunnels. Daarentegen vond ik de gids wel een stuk beter, want hij kon de verhalen erg goed vertellen bij alle bezienswaardigheden. Zo zagen we oude booby traps en veel authentieke plekjes. Ook was er de mogelijkheid om te schieten met een m16 of ak47, al was dit wel relatief duur.

Reiservaring Ho Chi Minh City

Daarentegen vielen de tunnels zelf wel wat tegen. Er was slechts de mogelijkheid om 100 meter onder de grond te gaan, terwijl dit bij de andere tunnel een stuk meer was. Het is dus maar net waar je voorkeur naar uitgaat. Wel een absolute aanrader om een van de tunnels te bezoeken, aangezien je echt wat leert over de geschiedenis van Vietnam.

Tips Chi Chu Tunnels

Die avond ben ik op tijd naar bed gegaan, want de volgende dag stond er een lange dag gepland naar de Mekong Delta!

Om 7.30 werd ik opgehaald om de Mekong Delta te bezoeken, maar dat dit zo vroeg was vond ik helemaal niet erg, want hier heb ik de hele reis naar uitgekeken. De jungle rivier van de Mekong is natuurlijk bekend door verschillende films, dus ik was erg benieuwd hoe dit in het echt zou zijn.

Reiservaring Mekong River

Het was helaas wel een tijd (2 en half uur) rijden naar de Mekong, waardoor we daar aan het eind van de ochtend aankwamen. Daar bezochten we eerst een pagode, die bekend staat door haar 3 enorme buddha’s die in het teken staan van het verleden, heden en de toekomst.

pagode Mekong Delta

Na de pagode was het nog een klein stukje rijden naar de rivier, waar we met een grote boot naar een eiland werden gebracht. Daar was het een klein stukje lopen, om vervolgens bij een authentieke plek uit te komen waar nog steeds handmatig coconut snoepjes gemaakt werden. Geen fabriekstoevoegingen, waardoor de snoepjes zelfs vers smaakte!

Vervolgens was het tijd om de lunchen op een mooie plek aan de rivier. Na de lunch was er de mogelijkheid om krokodillen te zien. Helaas wordt hier nog niet zo goed voor de dieren gezorgd en dat zal voorlopig nog wel even duren.. Vooral geen geld aan uitgeven dus!

Na de lunch was het dan eindelijk tijd voor 2 rondvaarten door de jungle rivier. Eentje met een grote boot en de andere met een kleine roeiboot. Het was precies zoals ik me had voorgesteld, dus dat was erg leuk! Al duurde de tochten helaas wel iets korter dan gehoopt.

Ervaring Mekong Rivier

Uiteindelijk werden we met de grote boot weer terug gebracht naar de minivan en was het weer tijd voor de reis terug naar Saigon.

Aangekomen in Saigon was het ineens alweer tijd voor mijn laatste avond in Vietnam. Samen met een leuke groep uit het hostel en iemand die ik eerder in Hoi An had leren kennen, hebben we er een gezellige avond van gemaakt met genoeg drankjes.

Sky high Ho Chi Minh

Dinsdag was alweer mijn laatste dag in Saigon. Doordat ik pas laat vloog (23.30) had ik nog de hele dag om de stad te ontdekken. Na het uitchecken ging ik daarom mee met de gratis walking tour die vanuit het hostel werd georganiseerd.

Reiservaring Ho Chi Minh City

In 3 uur tijd liepen we langs een aantal indrukwekkende hoogtepunten van de stad, waaronder ‘walking street’, met het beeld van ome Ho, paper street waar alles van papier is gebouwd, de kathedraal, opera huis en de bekende ‘oude’ post office.

We sloten af bij het bekende War Museum. Daar heb ik ‘s middags 2 uur lang rondgelopen en het was zeer indrukwekkend om gezien te hebben! Er zijn ontzettend veel foto’s gemaakt, tijdens de oorlog die gebundeld zijn in het museum. Ook werd het hele verloop van de oorlog nog duidelijker. Het was heftig, maar zeker een indrukwekkende afsluiter van mijn reis in Vietnam. Als je van plan bent om Saigon te bezoeken, dan mag je dit museum dus zeker niet overslaan!

In de avond heb ik nog lekker wat gegeten en een aantal kaartspelletjes gespeeld op de rooftop van het hostel, waar ik uiteindelijk rond 20.00 werd opgehaald voor mijn transport richting het vliegveld

Inmiddels zit ik op het vliegveld, mijn (voorlopig) laatste blog over Vietnam te schrijven. Ik heb talloze leuke nieuwe mensen mogen ontmoeten en ontzettend veel geleerd over het land en ome Ho. Bovendien was dit mijn eerste solo reis, waar ik met veel plezier op terug kijk.

Ik ben echt fan geworden van het land en ben zeker van plan om nog eens terug te keren om de plekken te bezoeken waar ik tijdens deze reis nog geen tijd voor heb gehad, dus wie weet wordt deze blog van mijn reiservaring in Ho Chi Minh City vervolgd!

Ik hoop dat je wat hebt gehad aan mijn reiservaring en tips voor Ho Chi Minh City. Tips voor de andere plekken in Vietnam, die ik heb bezocht, vind je hier:

Booking.com

Mijn ervaring in Vietnam zie je hier: