• Menu

De indrukwekkende grotten van Phong Nha

Ik heb vaak gehoord dat backpackers Phong Nha overslaan tijdens mijn trip door een gebrek aan tijd. Maar ik heb er zeker geen spijt van dat ik een bezoek heb gebracht aan dit indrukwekkende gebied. Eigenlijk staat Phong Nha voornamelijk in het teken van sportieve activiteiten in de grotten. Zo zijn er meer dan 300 grotten aanwezig in het gebied, waarvan 30 toegankelijk voor toeristen.
Reiservaring Phong Nha
Ook is hier recent de grootste grot ter wereld gevonden: de Hang Song Doòng. Het is mogelijk om deze grot te bezoeken. Echter is hier wel een wachtrij voor van 2 jaar en het kosten duizenden euro’s. De grot is zo groot dat er een deel van New York in zou passen.

Hieronder zal ik meer vertellen over mijn reiservaring in Phong Nha:
Sportieve opties in Phong Nha
In de loop van de avond werd ik opgehaald door de nachtbus vanaf het hostel. De algemene opstapplaats van de bus is op minder dan een minuut lopen vanaf het hostel, dus dat was ideaal. Deze nachtbus was zelfs nog iets ruimer dan de nachtbus naar Sapa en ik had gelukkig ook beter geslapen dan de vorige keer.

(lees hieronder verder)

Booking.com
Klein nadeel was dat de nachtbus al rond 3 uur in de nacht aankwam in Phong Nha. Gelukkig zijn ze dat daar wel gewend, waardoor het gewoon mogelijk was om in te checken. Nog even slapen tot 7 uur en toen was het eindelijk tijd om Phong Nha te gaan ontdekken.
Paradise Cave
Ik verbleef in het Backpackers Hostel in Phong Nha, want dat scheen ‘the place to be’ te zijn daar. Kamers zijn meer dan prima en beschikten over een goede douche. Ook is het mogelijk om veel gezelligheid te beleven. Voor mijzelf helaas wat minder, aangezien ik gesloopt was van de korte nacht en actieve dag. Maarja, ook dat is wel eens lekker.
Backpackers Hostel in Phong Nha
Ik had namelijk besloten om 2 grotten te gaan bezoeken op de enige dag dat ik in Phong Nha was. Helaas geen hike, aangezien mijn voet nog steeds niet helemaal hersteld was van Sapa. Dus in de ochtend begon ik met de beroemde Paradise Cave: de op een na grooste droge grot ter wereld.
Grotten in Phong Nha
Allereerst moesten we kort afreizen naar het national park. Vanaf daar heb je de keuze om naar verschillende grotten te reizen. Aangekomen bij het nationale park was er de keuze om een stukje te lopen of om een golfkar te nemen. Doordat het 34 graden was op deze dag, kozen we voor de tweede optie. Na het korte ritjes moesten we nog een verhoging van 500 meter trotseren om bij de Paradise Cave aan te komen.
Reiservaring Vietnam
Eenmaal daar aangekomen was de Cave echt prachtig en een absolute aanrader. Het is zo ontzettend groot en het voelt alsof je een andere wereld binnenstapt. Tot nu toe zeker het mooiste wat ik heb gezien in Vietnam! De foto’s zeggen genoeg. In de Cave is een route uitgezet van ongeveer een kilometer. Ik vond het echt geweldig!
Na de lunch was het tijd voor de volgende grot van de dag. Dit was de Phong Nha Cave. Een grote grot, waar je met een bootje door heen kan varen. Om de grot te bereiken moesten we eerst bijna 45 minuten varen om de grot te bereiken. Ook deze grot was prachtig en indrukwekkend.
Phong Nha Cave
We zijn ongeveer een uur in de grot geweest, waarbij het grootste gedeelte in de boot was en er was ook de mogelijkheid om een gedeelte te voet te doen. Echt een leuke ervaring die ik iedereen zou aanraden. Prachtige natuur.
Na de korte nacht, lange dag en warme temperaturen, was ik behoorlijk vermoeid, waardoor ik lekker vroeg m’n bed was ingedoken.
En dat was maar goed ook, want de volgende dag stond de bus als om 6.45 klaar voor de busreis naar Hue. Ik had ervoor gekozen om een stop te maken bij de DMZ: de voormalig grens tussen noord- en zuid Vietnam.
DMZ
Na zo’n 2 uur reizen, brachten we daar een bezoek aan de Vinc Moc tunnels. Een leuk alternatief voor de meer toeristische Chu Chi tunnels in Ho Chi Minh. Dit zijn de ondergrondse tunnels die gebruikt worden door de Vietconq tijdens de Vietnam War. Erg indrukwekkend om daar doorheen te lopen. Zo zijn we meer dan 20 meter ondergronds gegaan en hebben we bijna een kilometer door de tunnels gelopen. Ook kon je de voormalige ‘vergaderruimte’ zien en de plek waar de ondergrondse baby’s geboren werden.
Daarna nog een kort bezoek gebracht aan het DMZ Museum waar veel foto’s te zien waren over hoe de tunnels gebruikt werden tijdens de oorlog.
Tot slot was het tijd om over de oude brug te lopen die na de oorlog Noord- en Zuid Vietnam elkaar weer verbond.
Toch een leuke ervaring en fijne tussenstop naar Hue! Nu is het weer tijd om nog 2 uur verder te reizen naar Hue.
Hopelijk heb je wat gehad aan mijn reiservaring in Phong Nha!

Op zoek naar nog meer inspiratie voor je reis naar Vietnam? Hier vind je mijn overige blogs met mijn reiservaring in Vietnam:

Booking.com

Mijn ervaring in Vietnam zie je hier: